Historiek

1967-1990

Turnclub De Eik werd opgericht op 19 oktober 1967. De eerste trainingen gingen door in de Boudewijnschool. Later verhuisden ze naar het sportzaaltje van de PTBSL, nu Provil genoemd. Er waren toen ongeveer 129 leden. In 1972 werd er verhuisd naar de gemeentelijke sporthal. Eerst enige tijd op de betonnen vloer in de grote hal, nadien in het turnzaaltje dat bijgebouwd werd. In oktober 1978 vierde de club zijn 10 -jarig bestaan met een receptie en een dansavond. Het ledenaantal was intussen gestegen tot 265. Tot nog toe was de club aangesloten bij de katholieke federatie. In 1980 kwam hier verandering in en sloot De Eik zich aan bij de Vlaamse turnliga omdat er daar meer wedstrijden georganiseerd werden. 1981 was ook het jaar van deelname aan het provinciaal kampioenschap in Leopoldsburg en nam De Eik de zware opdracht aan om de Limburgse kampioenschappen Tumbling en Trampoline te organiseren. Het werd een enorm succes op organisatorisch vlak, maar het gebrek aan degelijk materiaal kwam aan het licht.

Ook in 1982 richtte de club weer de provinciale wedstrijden minitrampoline in. De club telde toen zo’n 330 leden en was op dat ogenblik de grootste club van het Limburgs Turnverbond. Vanaf 1985 verhuisden de kleuters naar de zaal van Zonneweelde. Intussen werd er een onderafdeling op de Kolonie opgericht. De Turnkring telde op dat ogenblik 453 leden; In 1986 werd ook op Kerkhoven een afdeling gestart. Een jongenskeurgroep werd opnieuw opgericht en de “kerststage” werd boven de doopvont gehouden. Deze stage die ingericht was voor alle leden van de turnkring wordt jaar na jaar druk bezocht. We vierden het 20-jarig bestaan in 1987. De club bleef groeien tot bijna 500 leden. Zelfs enkele wielrenners volgden een 40-uren durende cursus. Dit bewees eens te meer dat turnen een basissport is. Vanaf 1988 werden er jaarlijks testen georganiseerd om de keurgroepen aan te vullen. Ook werd er met de bouw van een berghok voor het materiaal gestart. Al het materiaal kon eindelijk uit de turnzaal waardoor de turnoppervlakte opmerkelijk vergroot werd.

1990-2000

Het turnfeest van 1990 stond helemaal in het teken van “Lommel 1000”, en was inzake van opzet, uitvoering en goed weer zeker één van de beste uit het hele bestaan. Met 1200 toeschouwers werd het een onvergetelijke middag. Op 13 oktober 1990 richtten we het Limburgs kampioenschap tumbling en minitrampoline in. In 1990 deden we ook mee aan de VTL-kampioenschappen minitrampoline in Ooigem. Ondertussen kregen we meer en meer problemen op Kerkhoven waar de gemeente haar materiaal weghaalde. We moesten uiteindelijk, zeer tegen onze zin, besluiten een punt te zetten achter het turnen op Kerkhoven. Vanaf dan organiseerde onze club ieder jaar weer een wedstrijd van het VTL. In oktober 1992 werd het hele bestuur, trainers en oud-leden ontvangen op het gemeentehuis voor het zilveren jubileum van de club.

2000-nu

Sinds 2000 bestaat de turnclub in zijn huidige vorm en is een volwaardige vereniging in het Lommelse sociale en sportieve gebeuren geworden. Zij is ondertussen één van de grootste sportverenigingen van de gemeente en tracht nog steeds nieuwe leden warm te maken voor deze fijne sport. Meer dan 400 leden hebben gekozen voor onze vereniging, waar zij omkaderd worden door geschoolde vrijwilligers.
Op 24 maart 2004 was de opening van de Soeverein, onze thuisbasis vanaf dan. Op 17 mei 2011 is men gestart met de afbraak van de oude sporthal in Park de Soeverein. De sporthal was dringend aan vernieuwing toe. Begin 2012 hebben we onze intrek kunnen nemen in de gloednieuwe sporthal. De turnhal werd een kopie van het huidige turngedeelte in de Soeverein Arena. De inplanting van de toestellen en de mogelijkheden werden wel geoptimaliseerd.

Op 20 en 21 februari 2016 organiseerden we het Limburgs Kampioenschap Acrogym voor het C- en I-niveau. Het werd een enorm succes met meer dan 700 deelnemers. In 2017 mochten we een provinciale voorronde Toestelturnen Meisjes organiseren. Dit werd wederom een groot succes.

Het jaar 2017 stond in het teken van het 50-jarig bestaan van de turnclub. Met de start van het nieuwe turnseizoen in september vierden we het jubileum groots met een feest in de Soeverein Arena. Ook de jaarlijkse brunch in december stond helemaal in het teken van het 50-jarig bestaan.